Hoe nu verder? Bouwpakket van Euroship Services
U heeft een bouwpakket van Euroship Services besteld, hoe nu verder?
- Bouwplaats en gereedschap
- De voorbereiding
- Aan de slag
- Dek en opbouw
- Aflassen
- Casco bijna klaar
- Technische inbouw
- Afbouw en timmerwerk
- Te water laten en proefvaart
Heeft u na de onderstaande informatie nog vragen? Neem dan gerust contact op.
Waar u gaat bouwen Bouwplaats en gereedschap
Voordat u aan de slag gaat, moet u weten waar u gaat bouwen. De bouwplaats speelt een belangrijke rol. Het is aanbevolen om een overdekte bouwplaats te kiezen. Zo kunnen kleinere schepen bijvoorbeeld in de garage gebouwd worden. Wanneer u buiten wilt bouwen, kunt u bijvoorbeeld een tent gebruiken als overkapping.
Let op dat u voldoende ruimte heeft om rond het casco te kunnen lopen en het schip op een paar meter afstand te kunnen bekijken. Bij de buitenbouw adviseren wij om de bouwplaats tijdelijk te verharden met bijvoorbeeld tegels.
Alle onderdelen in onze bouwpakketten zijn op maat gesneden. U hoeft dus niet met zware staalplaten te sjouwen en deze uit te snijden met duur gereedschap. Omdat u met onze pakketten werkt volstaat het gebruik van basisgereedschap. Denk hierbij aan:
- Een goede hamer
- Een stel zwaardere lijmtangen
- Hijsbandjes
- Een grote blokhaak
- Een klosje metselkoord
- Rolmaat
- Lasapparaat
- Haakse slijpers
Voor het in elkaar hechten volstaat een kleine lasmachine op 220 volt. Voor het aflassen wordt een zwaardere machine aangeraden, het liefst op 380 volt. Dit komt omdat de inschakelduur van de kleine machines te laag is om een lange tijd achter elkaar te lassen. Daarentegen kan het aflassen in relatief korte doorlooptijd gebeuren.
Voordat u aan de slag gaat De voorbereiding
Het bouwpakket wordt geleverd op een groot pallet. Dit wordt gedaan in de vorm van stapel losse, vlakke platen. Wij kunnen de platen lossen voor in uw bouwplaats lossen. Mocht u een pakket hebben besteld voor een waaiersteven, dan hebben wij de platen al voor u gevormd. Mocht u een groter bouwpakket hebben besteld, dan worden de platen in meerdere delen geleverd.
Voordat u aan de slag gaat, leest u de uitleg die u stap voor stap vertelt wat er gedaan moet worden. Vervolgens brengt u orde in de tent door de platen te sorteren en in de juiste positie te leggen. Wij adviseren om het hele pakket eerst door te werken en de platen neer te leggen zoals deze op de tekening staan afgebeeld. Leg de platen ook direct aan de juiste kant, stuurboord en bakboord, en laat de onderrand van alle platen naar het hart van het schip wijzen. Alle platen zijn voorzien van markeringen. Deze dienen op elkaar aan te sluiten.
Waarmee u begint Aan de slag
We beginnen achteraan bij de spiegel. Schuif de platen netjes tegen elkaar en leg een blokje hout aan de buitenrand onder de platen. Zo komt het achterste deel van de platen in een V-vorm te liggen. Begin met lassen bij de spiegel. Las niet precies op de markeringen, omdat hier de spant komt te staan. Schuif na het lassen de platen iets omhoog, zodat de naad 10 tot 15 cm verder naar voren weer precies goed ligt. Dit noemen we ‘hoek op hoek’. Ga zo stapsgewijs door naar de voorkant van het schip.
Halverwege de naad willen we zeker zijn dat de V-vorm van het vlak juist is. Plaats de schotten en spanten op de juiste manier op het vlak. Ook kunt u het achterste deel van het schip op de steun zetten. Bij kleinere schepen is deze steun meegeleverd. Gebruik voor grotere schepen hout of ander veilig stopmateriaal om het schip recht en waterpas op te stellen.
Zet de schotten vast met een klein lasrandje. Misschien moeten deze hier en daar nog een keer los om het schip te laten ‘zetten’. Let goed op waar u last, zodat u deze makkelijk los kunt slijpen indien nodig.
Vervolgens werken we de naad van het hartschip naar voren aan elkaar. Hier is werken met twee personen aan te raden. De een houdt de platen vast en de ander last elke keer een stukje verder.
De positie van het voorpiekschot is erg belangrijk. Een centimeter naar voren of achteren maakt een groot verschil in de vorm van de voorkant. Let er daarom op dat de vorm van de plaatrand vloeiend loopt.
De vorm van de platen bepaalt de vorm van het schip. De plaatranden dienen te allen tijde een mooi en vloeiend verloop te hebben. Bij de voorkant van het vlak is wat kracht nodig om de platen aan elkaar te lassen. Dit kan met behulp van een paar goede lijmtangen.
Loop het schip op een afstandje na om te zien of alles naar wens is. Vervolgens wordt het schip recht en waterpas gelegd. Hoe verder je gaat met de werkzaamheden, hoe ‘stijver’ ze wordt. Eventueel kunnen de kiel en schroefaskoker al geplaatst worden. Deze worden onder het schip geplaatst. Echter kan er ook gewacht worden totdat het hele casco op de zij ligt en u er makkelijker bij kunt om te lassen.
Door naar de tweede gang. Ook hier begint u achteraan. Afhankelijk van het type schip zal de verbinding tussen de platen hoek op hoek zijn, of met een overlap zoals bij sloepen. In beide gevallen dient de verbinding zuiver op maat uitgevoerd te worden. Vervolgens werkt u weer stap voor stap. Zorg er wel voor symmetrie, ofwel wat u aan stuurboord doet, komt ook aan bakboord.
Elke keer wanneer een onderdeel is afgerond dient u het schip goed te bekijken. Indien nodig maakt u de stroken netjes. Er wordt aan het casco niets afgelast. Dit wordt pas gedaan wanneer het hele casco in elkaar gehecht staat. Hoe verder het casco in elkaar staat, hoe beter de vormvastheid gegarandeerd kan worden.
De volgende stap Dek en opbouw
Wanneer alle huidgangen aan elkaar zitten, komen we aan bij het dek. De vorm en afmetingen van het dek bepalen de maatvoering. Mits de spanten en schotten goed staan, valt het dek er precies tussen. Met korte hechtlassen wordt het dek vastgemaakt aan de romp.
Afhankelijk van het soort schip wordt de dekzijrand afgewerkt. Wanneer u de randafwerking plaatst, dienen eerst de plaatsen gedaan te worden die daarna onbereikbaar zijn. Wij adviseren dit pas aan het einde te doen, bijvoorbeeld na het lassen van de hele casco.
Vervolgens kan de opbouw voorroef op het dek geplaatst worden. Hoek op hoek kan eigenlijk niet mis. Als laatste besteden we aandacht aan de kuip en banken. Hier zitten de nodige U-balken voor de afwatering van de luiken. Werk deze netjes af, omdat sommige onderdelen in zicht blijven.
Werk symmetrisch Aflassen
Zodra het casco in elkaar staat, wordt alles nog afgelast. Probeer dit te doen met een dun lasrand en werk symmetrisch. Niet elke keer alles aan één kant, maar een stukje stuurboord en een stukje bakboord. Controleer regelmatig of alles netjes strokend blijft. Het kan gebeuren dat door de warmte een lasrand losbreekt. Kijk dan goed wat er is gebeurd en repareer dit randje voordat u verder gaat met aflassen.
Laswerk dat niet in zicht blijft, heeft geen verdere nabewerking nodig. Laswerk dat wel in zicht blijft dient netjes afgewerkt te worden. Slijp hoge puntjes en bobbeltjes weg om alles egaal te maken.
De verdere afwerking Casco bijna klaar
Stap voor stap groeit het casco. Na de afwerking start de verdere afwerking, zoals de inbouw van de motor, het intimmeren en uiteindelijk het schilderwerk. Tijdens het lassen kunnen de platen beschadigd raken. Behandel de brandplekken door de losse verf- en roestdeeltjes weg te schuren of te borstelen met een staalborstel. Dit geldt ook voor de lasnaden.
Verf de beschadigde platen bij met een goede lasmenie. Het is aanbevolen om met twee componenten verf te werken. Let erop dat u pas begint met schilderen wanneer u klaar bent met lassen. Vergeet niet dat bijvoorbeeld de uitlaat nog ingelast moet worden. Het schilderwerk dient als bescherming voor het schip. Zorg er daarom voor dat de laag overal voldoende dik is.
Elektra Technische inbouw
Vervolgens dient de motor ingebouwd te worden en de elektrische installatie wordt aangelegd. Vraag ons om advies als u hier minder bekend mee bent. Alle technische componenten kunnen zowel los als in een pakket bij Euroship Services besteld worden. Indien gewenst kunnen we u ook in contact brengen met een ervaren monteur, die het technische werk voor u uit handen kan nemen.
Interieur en Exterieur Afbouw en timmerwerk
De afbouw van het interieur en exterieur kan geheel naar eigen wens uitgevoerd worden. Denk goed na over hoe u de indeling wilt hebben en welke materialen u hiervoor toepast. Niet alle hout- en plaatmaterialen zijn geschikt aan boord. Denk er bijvoorbeeld aan dat de materialen tegen vocht moeten kunnen.
Breng achter de betimmering goede isolatie aan. Dit is nodig om het schip zo droog mogelijk te houden. Plaats geen betimmering direct op de spanten of op de huid van het schip. Dit zorgt er onder andere voor dat het geluid van de motor wordt gedempt. De schotten en vloeren dienen netjes aan te sluiten binnen de romp en spanten.
De laatste stap Te water laten en proefvaart
Wanneer u alles nog één keer heeft nagelopen is het tijd om uw boot te water te laten. Zorg ervoor dat de accu’s zijn opgeladen, alle installaties zijn gecontroleerd en de elektrische installatie is getest. Vervolgens mag ze het water in. Vergeet niet de gebruikelijke ceremonie voor goed geluk tijdens de tewaterlating. Zodra ze in het water ligt loopt u alles nog één keer na. Als alles waterdicht en afgesloten lijkt te zijn kan de motor gestart worden.
Probeer eerst “droog” te varen met de touwen nog vast aan de kade en test de functies. Wanneer u een goed gevoel heeft in uzelf en in de boot kan er echt gevaren worden. Begin voorzichtig en ga langzaam iets sneller. Probeer verschillende manoeuvres uit op meer open water. Vooral bij achteruit varen zult u te maken krijgen met de draairichting van de schroef. Dit lijkt in het begin tegen te werken, maar hier kunt u uiteindelijk uw voordeel uit halen.
Laat het ons weten als alles goed is gegaan. We zijn erg benieuwd naar uw verhalen!